Lukemiskulttuuri on varmaankin muuttunut samalla kun tietotekniikka on kehittynyt. Ainakin itselläni on käynyt näin...

Olen tykännyt lukea siitä lähtien kun opin lukemaan ala-asteella. Aluksi luin jotain lastenkirjoja, sitten tykästyin Neiti Etsivään ja kaikenlaisiin heppakirjoihin. Yläasteella innostuin Stephen Kingin kauhukirjoista ja sekalaisista romantiikka- ja dekkarikirjoista. Lukiossa löysin fantasiagenren. Silloin suosikkilistani kärkeen nousivat muun muassa David Eddingsin kirjat, tykkäsin myös Tom Clancyn Jack Ryan -kirjoista.

Kirjahyllystäni löytyy edelleenkin joitakin noita mainitsemiani kirjoja tai kirjailijoita, mutta loppujen lopuksi en ostanut itselleni kirjoja kovinkaan paljon, koska kustannussyistä käytin paljon kirjastoa. Kirjastokorttia minulla ei ole oikeastaan ollut enää vuosikausiin (pariin kymmeneen vuoteen), joten piti keksiä muita keinoja tyydyttää lukuhimoani.

Innostuin tietotekniikasta ja etenkin Internetistä 90-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alkupuolella olin jo täysin addiktoitunut Internetin käyttäjä. Olisikohan ollut joskus vuonna 2002 tai 2003 kun löysin fanikirjallisuuden eli fanfiktionin. Se oli halpa ja helppo tapa tyydyttää makean nälkäni kun kyseessä oli lukeminen (jos ei oteta huomioon kotona ollutta hidasta modeemiyhteyttä ennen kuin ADSL-yhteydet tulivat muotiin).

Noin 15 vuoden mittaisen fanfiction-urani aikana olen lukenut tuhansia ja tuhansia fanitarinoita kymmenistä eri tv-sarjoista, elokuvista ja kirjoista. Joitakin lempitarinoitani olen lukenut vuosien varrella lukuisia kertoja.

Kirjaa en osaa oikein enää ottaa käteeni, joten lukeminen läppärillä, tabletilla ja kännykällä on tullut tutuksi. Viime aikoina olen alkanut kaivata taas originaalien tarinoiden lukemista, joten olen tutustunut mm. Kindlen ja Wattpadin tarjontaan. Tulen lähiaikoina kertomaan minkälaisia kirjoja olen lukemassa tai lukenut.